Een snelkookpan vol artistieke inspiratie

maandag 24 juli 2017

Een snelkookpan vol artistieke inspiratie

Kunstenares Hanneke Graatsma (1954) kon zich geen betere start wensen in hun nieuwe huis achter de slaperdijk in Pieterburen! Want de verhuisdozen zijn half juni nog maar net uitgepakt als er een vrijwilliger van Domies Toen op de stoep staat met het verzoek of de schuur dienst mag doen als tijdelijke werkplaats voor het project Kunstroute Kerstvloed 1717. 

Rust, ruimte en twee grote schuren zijn voor Hanneke de reden om van Haren naar Pieterburen te verhuizen.
"In Haren was ik uit mijn atelier gegroeid. We gingen op zoek naar een bijzondere plek op het platteland, met veel werkruimte, maar waar we ook een moestuin zouden kunnen hebben en veel fruitbomen en -struiken."
Het nieuwe onderkomen van Hanneke en haar man Ernst stamt uit 1961 en is gebouwd op een plek met veel historie. Eeuwenoude bomen getuigen van eerdere bewoning en er ligt een kolk, overblijfsel van overstromingen in de afgelopen eeuwen, van de Kerstvloed 1717 of misschien van de eerdere Elisabethvloed in de 15e eeuw.  

'Echte connectie'

Op de nieuwe plek wil Hanneke zich gaan toeleggen op Land Art, maar ze was deze discipline nog aan het aftasten. "En ineens ging alles in de 5e versnelling! In onze schuur waren kunstenaars uit de hele wereld aan het werk en niet de eersten de besten. Ik stond daar met mijn neus bovenop en heb meegeholpen waar dat mogelijk was. Samen met Roger Rigorth heb ik op een steiger staan vlechten volgens de middeleeuwse techniek die hij gebruikt. Dan besef je zo aan den lijve hoe hoog het water gestaan heeft en zie je voor je hoe mensen zich aan bomen vastgeklampt moeten hebben. Dan heb je echt een connectie met de Kerstvloed."

"Ik heb er geen moment over na hoeven denken. Mee mogen helpen aan zo'n project, dan voel je je zo welkom!"

- Hanneke Graatsma

De zoete inval

De schuur van Hanneke is naast werkplaats ook een ontmoetingsplek voor de kunstenaars van de kunstroute. "Ze logeerden allemaal, als één grote familie, in Hotel Wongema in Hornhuizen. Sommigen een paar dagen, anderen twee volle weken. Overdag zwermde iedereen uit en was het bij ons de zoete inval."
Jan Gilbert, uit New Orleans, komt regelmatig langs voor overleg, samen met haar man Kevin. Voor haar bestelt Hanneke magneetjes. "Want ja, je steekt de oceaan over om je kunstwerk te maken en dan hoop je maar dat er ter plekke mensen zijn die je willen helpen."
De huisjes van Rontherin Ratliff worden helemaal gemaakt in de schuur en Hanneke ziet ze ontstaan. Teruhisa Suzuki doet er het voorbereidende werk voor zijn kunstwerk Rolling Gate en gebruikt de schuur voor opslag.

Dwelling Afloat door Rontherin Ratliff, te zien in Domies Toen. - Foto: Jan Hendrik van der Veen Dwelling Afloat door Rontherin Ratliff, te zien in Domies Toen. - Foto: Jan Hendrik van der Veen

Eigen emotie

Als je betrokken bent bij een project als dit, hoor je ook hier en daar wel wat gemor. Bijvoorbeeld: hadden hier niet uitsluitend kunstenaars uit de omgeving voor gevraagd moeten worden? Hanneke vindt van niet. "De stijgende zeespiegel is een wereldwijd probleem. Veel kunstenaars hebben diepe ervaringen met de verwoestende kracht van het water. De mensen uit New Orleans hebben echt die vernielende werking gezien, persoonlijke bezittingen zien drijven en erger. Nishiko maakte de tsunami en de rampzalige gevolgen in Japan van dichtbij mee. Maar ook de kunstenaars van rond de Waddenzee, de Duitsers en de Denen, hebben allemaal respect voor de zee en kunnen werken vanuit hun eigen emotie. Dit was goed zo!"

Sobere ordening

Hanneke heeft dankzij Kerstvloed 1717 een grote sprong gemaakt in haar eigen creatieve ontplooiing. Zo heeft ze ontdekt dat het werken met uitsluitend puur natuurlijke materialen haar toch het meeste aanspreekt. Ze was al een bewonderaar van Herman de Vries: sobere ordening, de schoonheid van het repeteren. Probleem met de tijdelijkheid van zo'n kunstwerk heeft ze niet. "Land Art op het strand, van schelpen, zeewier en wat ik verder vind, leeft maar tot de volgende vloed. Kortdurende schoonheid, maar het levert troost op of verwondering. Ik vind het niet nodig om naar de bouwmarkt te gaan voor platen hout of lak om die tijdelijkheid te bestrijden. Werken vanuit de flow die het landschap biedt, tijdelijk iets toevoegen en dan weer gaan, dat is voor mij Land Art."

'Snelkookpan'

Hanneke gaat zich nu richten op haar eigen huis, dat ze haar nieuwste kunstobject noemt. Eén schuur blijft zeker staan, als Land Art werkplaats, over de andere schuur wordt nog nagedacht. Misschien gaat het dak er af, zodat er een ommuurde tuin gecreëerd kan worden. Het erf van 3,5 ha wordt in ieder geval expositieruimte voor de eigen projecten.
"Het was een snelkookpan! Kunst zien groeien, kunstenaars ontmoeten die bezig zijn met dat waar je je zelf in wilt ontwikkelen, kennis maken met heel veel Pieterburenaren... Het was geweldig, ik viel met mijn neus is de boter!"

hannekegraatsma.nl
Oudezeedijk 2
9968 TB Pieterburen

Oudezeedijk 2, het nieuwe onderkomen van Hanneke Graatsma. - Foto: Funda.nl Oudezeedijk 2, het nieuwe onderkomen van Hanneke Graatsma. - Foto: Funda.nl

Deel deze pagina