Esther de Graaf (1984) / Groningen (NL)

Foto gemaakt door Jan Henrik van der Veen.


Over Esther de Graaf

Esther de Graaf maakt vaak ruimtevullende installaties van alledaagse materialen als karton, ijzerdraad, aluminiumfolie, tape en cellofaan. De fragiele constructies lijken elk moment in elkaar te kunnen storten of hun balans te verliezen. Hoewel het lijkt alsof ze spontaan in elkaar gezet zijn, zijn er vaak vele schetsen aan vooraf gegaan. Hiervoor haalt De Graaf inspiratie uit de natuur en de manier waarop deze zich voortdurend structureert en herstructureert. Hoe bijvoorbeeld takken van bomen groeien en vertakken en hoe nesten zijn geconstrueerd. Het zijn broze sculpturen waarbij het plezier van de maker ervan afstraalt. De Graaf vindt het belangrijk om beelden te maken waarbij de betekenis niet direct duidelijk is. Ze maakt kunstwerken om onze verbeelding te prikkelen en aan te wakkeren.


Esther de Graaf studeerde in 2007 af aan Academie Minerva Groningen. In 2010 kreeg zij het Hendrik de Vries Stipendium en in 2013 werd zij voorgedragen voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. Met kunstenaar Ad de Jong organiseerde zij de tentoonstelling ‘All is Giving’, een grote groepstentoonstelling in het voormalige postkantoor in Groningen. In 2014 was ze winnaar van het talentontwikkelingstraject Young Grunn Artist II van het Groninger Museum in samenwerking met NP3, Plateau voor hedendaagse kunst. De solotentoonstelling Esther de Graaf - Branching Fields in het Groninger Museum in 2016 is hiervan het resultaat. Esther exposeert regelmatig in binnen-en buitenland.

https://www.estherdegraaf.nl


Over het kunstwerk

Silent Pulse

Noordpolderzijl, rechts van ‘t Zielhoes, middenkwelder.

Kunstenaar Esther de Graaf maakt een nieuw werk Silent Pulse voor de kwelder bij Noordpolderzijl. Aan het vlakke land is ineens een grillige ruimtelijke lijntekening toegevoegd. Het werk is gemaakt van lange stroken aluminium die met elkaar zijn verbonden met popnagels. Als bezoeker kan je eromheen lopen waardoor het beeld in combinatie met het landschap er telkens weer anders uitziet. Ook de speling van het zonlicht op het spiegelende oppervlak van het aluminium zorgt ervoor dat het beeld continue verandert. De open structuur beweegt door de wind en oogt kwetsbaar, net als de sompige grond waarop je als bezoeker staat, het overgangsgebied tussen zee en land.

Over de locatie

Ooit voeren vissers en zeehondenjagers met hun boten vanaf Usquert en Warffum de Waddenzee op. Zij zagen wat je nu nog ziet: uitgestrekte kwelders  met vele soorten vogels die er broeden en rusten. Vanuit Bezoekerscentrum Waddenkust in Pieterburen worden geregeld excursies naar het gebied georganiseerd. www.groningerlandschap.nl


Meer kunstenaars


Deel deze pagina